Forholdet mellom blender, ISO-verdi og lukkertid er helt avgjørende for hvordan bildene dine blir seende ut. I denne e-boken får du kontroll på forholdet mellom de tre justeringene og andre viktige innstillinger.

Med blenderen styrer du dybdeskarpheten så du kan gjøre en bakgrunn uskarp eller sørge for at alt i hele bildet blir skarpt, og med lukkertiden kan du fryse bevegelser eller skape effektfulle sløringer. De to faktorer bestemmer hvor mye lys som slipper inn til bildebrikken i kameraet. Lysmengden på motivet spiller imidlertid også en rolle. Derfor kan du ikke velge blender og lukkertid fritt.

Som abonnent har du også full tilgang til grunnkurset vårt i Lightroom, hvor vi gir deg oversikt i programmet og viser de viktige justeringene.

En stor blenderåpning gir en uskarp bakgrunn og gjør det mulig å bruke forholdsvis korte lukkertider.

Hvis du bruker en kort lukkertid og en liten blenderåpning i svakt lys, vil det ikke slippe inn nok lys i kameraet. Du kan forsterke signalet med ISO-verdien, men øker du den mye, blir det støy i bildene.

Det gjelder altså å treffe den riktige kombinasjonen av lukkertid, blenderåpning og ISO-verdi, så du får den effekten du er ute etter. Du må hele tiden tilpasse de tre faktorene til hverandre og lyset i omgivelsene.

I videoserien Fotoskolen går vi gjennom kamerainnstillingene. Se blant annet hvordan du lager personlige innstillinger, bruker ISO-verdien og jobber med blits.

Heldigvis hjelper lysmåleren i kameraet deg veldig langt på vei, men du får de beste bildene når du griper inn selv. På noen motiver er det nemlig blenderen som bør være styrende for innstillingsvalgene dine, mens det er lukkertiden på andre.

Med en lukkertid på 1/160 sekund kan man føle farten i dette motivet, hvor vi har panorert med sykkelrytteren mens bildet ble tatt.

I denne e-boken lærer du deg alle de grunnleggende kamerainnstillingene, så du vet når du bør justere blenderen, og når du skal justere lukkertiden.

>Les også: Forstå dybdeskarphet på 5 minutter

Du lærer deg også å bruke den smarte histogramfunksjonen i kameraet, som gir deg rask grafisk oversikt over lyset i bildene dine på lcd-skjermen, noe som er til god hjelp for å treffe de riktige innstillingene. Du kan bruke eksponeringskompensasjon for å fikse det, og i e-boken lærer du om hvordan funksjonen blir brukt.

Slik får du skarpere bilder

I e-boken går vi også i dybden på fokusinnstillingene, så du er sikret bilder der skarpheten ligger på det perfekte stedet. Du lærer deg å utnytter fokuspunktene i kameraet, hvordan du fanger motiver i bevegelse og når du bør fokusere manuelt.

Du får også en rekke tips om mer skjulte funksjoner i e-boken, som er på 48 sider og i pdf-format så du kan lagre den på datamaskin, nettbrett og smarttelefon. Klikk på Last ned øverst på siden for å hente den.

Dette innholdet er forbeholdt abonnenter

Logg deg inn i Fordelssonen for å få tilgang
Abonnerer du ikke? Få full tilgang for bare 29 kroner.
  • Last ned gratis e-bøker som gjør deg til en bedre fotograf.
  • Få fri tilgang til alle videokurs i Lightroom, Photoshop og Elements.
  • Se lærerike videoer om kamerainnstillinger og fototeknikk.
  • Last ned gratisprogrammer og justeringer for bildebehandling.
  • Få bladet levert på døren.